Дефекти при монохромному лазерному друку
У статті наведемо найпоширеніші дефекти, що виникають у процесі життєдіяльності багатьох картриджів. Орієнтир у статті маємо на Hewlett-Packard. Перше — цей бренд не перший рік один із найтоповіших на ринку друку, друге — заправки оригінальних картриджів НР ще ніхто не скасовував — чим і користуються багато учасників, як SMB-бізнесу, так і SOHO-ринку.
Роздруківка тест аркуша від Hewlett-Packard LaserJet 1100
Так має виглядати ідеальний тест-лист. Звісно, на 99% це заслуга оригінального картриджа. Що й казати, у законних постачальників ринку «витрати» налагоджене виробництво, і суворий контроль за шлюбом давно перебуває на найвищому рівні. До 2% від загальної продукції — мізерні показники для шлюбу, які закладаються виробником. Однак це не означає, що решта постачальників-виробників роблять дешево і погано. На альтернативних витратних матеріалах також можна спокійно працювати без проблем. Тут справа залежить від бренду, його контролю продукції та, звичайно, гарантії. Враховуючи, що картриджі заправляють і заправлятимуть, то не варто дивуватися, що після 5-7 перезаправок пішли смуги. У цьому винен час, ресурс запчастин, неякісні компоненти, а іноді й неуважність майстра чи збій на виробництві.
Говорячи про практичний бік цієї статті, наведемо приклад:
Дивлячись на такі документи, робиться висновок — картридж порожній, несправний ролик заряду, є зазор між магнітним валом і дозуючим лезом, фотобарабан, що пройшов із цим картриджем із самого початку, теж потребуватиме заміни. Цим умінням аналізувати роздруківки цілком може мати кожен, незалежно від статусу та посади. Погодьтеся, приємно знати трохи більше, ніж усі інші та застосовувати знання на практиці? Тоді продовжимо.
Як влаштований світ картриджа
Так спрощено можна розкласти “гравців” друку в рамках картриджа
На фотографії знято компоненти з картриджа Hewlett-Packard q2612a. Хоча такий принцип «побудови» картриджів у НР поширений майже всі монохромні витратні матеріали. Зверху вниз:
- Ракель (зчищає тонер із барабана, який не пішов у роботу)
- Фотобарабан (формує первинне зображення)
- Ролик заряду (заряджає та знімає заряд з фотобарабана)
На фотографії не вистачає магнітного валу з дозуючим лезом, які відповідають за перенесення тонера на фотокондуктор. У сумі це єдиний блок вияву. У деяких виробників є поділ на драм (DRUM) і тонерний відсік. Компанія НР пішла своїм «шляхом»: погано це чи добре — не можна однозначно стверджувати. Від теорії перейдемо до практичного боку матеріалу.
Несправності, наслідки та боротьба з ними
Незважаючи на невелику кількість складових, варіацій щодо неякісного друку досить багато. Ходімо по порядку:
OPC (Organic Photo Conductor)
Фотобарабан він драм, він же фоторептор, фотокондуктор, фотовал, OPC. Якщо по суті тонерний малюнок, який на ньому сформується, згодом перейде на папір. Звідси й нюанси його життєдіяльності.
Проблема з фотобарабаном картриджа Hewlett-Packard LaserJet 1200.
Найпоширеніша неприємність. Чорні візерунки майже завжди з’являються на краях роздруківок. Це критичний знос фоторецептора. Фоточутливий шар стерся, і тонер, налипаючи на оголену підкладку, переноситься на папір.
Так знос виглядає на самому фоторецепторі. По суті, це фізичний процес стирання покриття про папір та тонер.
Вирішення цієї проблеми, на жаль, тільки в заміні барабана. Усі статті та матеріали, пов’язані з відновленням фотопокриття, не показують вражаючих результатів, коли обладнання перевіряють у справі. Хоча ми впевнені, що через якийсь рік фоторептор можна буде відновити мало не в домашніх умовах.
Не завжди в поганих ксерокопіях або роздруківках винна якась комплектуюча як така. Бруд, пил або грубий помел тонера теж часто виявляються у вигляді помарок на свіжоспечених роботах.
Бруд між лезом, що очищає, і фотобарабаном нагадує про себе досить яскраво
І вона знаходить свій прояв на роздруківках
Виправити елементарно – перебирання картриджа. Найпростіший і найшвидший спосіб — повна заміна картриджа.
PCR (primary charge roller)
Друга складова друкованої системи – PCR, він же коротрон, він же ролик первинного заряду, він же вал попереднього заряду. Це губчастий ролик, який наносить на барабан (див. опис вище) початковий заряд і видаляє залишковий наприкінці циклу. Цей вал заряду є металевою вісь, запресовану в гумову оболонку. Неохайності, якими він може «нагородити» роздруківки, завжди будуть відчутні.
Відрізнити справний PCR від несправного “на погляд” неможливо
Але на роздруківках апарата Canon LBP810 все видно
Ремонту цей компонент не підлягає. Проблема вирішується лише заміною. Ціна на лінійку НР такої запчастини від 1 до 20 доларів, залежно від моделі принтера.
Магнітний ролик (Mag Roller)
Цей вал на принтерних рішеннях НР складається з металевого циліндра, поверхня якого покрита спеціальним шаром, всередині розташований намагнічений «сердечник» у вигляді стрижня. Він рідко виходить сам із ладу. В основному проблеми брудного друку пов’язані з дозуванням тонера.
Так бруд «дарує» смужку магнітному валу, і, як наслідок, «відбирає» смужку зображення на роздруківках
Один із проявів неправильного дозування порошку — тонер підсипає в зазор між дозуючим лезом та магнітним валом.
Тонер сиплеться на магнітний вал, який, у свою чергу, переносить його на фотобарабан, а той, як і належить, за всіма правилами, переносить його на папір. Так і виходять недоречні смужки уздовж подачі листа. Вони можуть бути як чорними – якщо зазор став більше, ніж необхідно для дозації тонера. Або, навпаки, світлими, коли дозування утруднене через те, що зазор закритий брудом зсередини бункера з тонером.
В офісі цим брудом може бути будь-що… навіть муха
Вирішення проблеми перебором картриджа або повною заміною на свідомо справний.
Бункер для відпрацювання
На початку статті було сказано, що у системі картриджа є ракель, який зчищає тонер, який не пішов у роботу. Цей тонер потрапляє у спеціальний відсік – бункер. Там він збирається і при відновленні чи заправці вичищається. Але, на жаль, іноді поганий тонер чи неуважність під час проведення робіт приносять непередбачувані неприємності.
Переповнений бункер підсипає тонер назовні – на роздруківках це видно відразу
Вирішення проблеми – чищення бункера або заміна картриджа.
Роблячи крок убік, хочемо відзначити, що не завжди у проблемному друку винні компоненти картриджа. Для багатьох користувачів принтер – це коробочка, яка тільки вміє, що друкувати. Але для всіх сервісних інженерів принтер — це витвір мистецтва. Навіть якщо він найпростіший персональний «монохромник». І перш ніж лаяти витратні матеріали, потрібно переконатися, що винен саме картридж.
Екзотичні відхилення в апаратну частину принтера Hewlett-Packard LaserJet 1300 – невдала заміна термоплівки спричинила муар навколо букв.
Щоб визначити, яка частина принтера винна в неякісному друку, потрібно трохи розумітися на технологіях друку, і розуміти, як усе це працює.
Звичайно, у пошуках найчастіших поломок у картриджі, можна заглибитись ще на 5-7 варіацій поганого друку. Але це буває, коли картридж переробив свій ресурс не один-два рази, а всі десять. Тоді і фетрові вставки зітруться, що спричинить люфт магнітного валу, і ракель буде в ризиках, і тонер знову підсипатиме. Щоб неприємності не чатували на вас несподівано, використовуйте якісні витратні матеріали. Головне, не сплутати у пошуках незвичайної поломки побутову ситуацію:
Тут лише закінчується тонер у картриджі
При використанні якісного тонера для картриджів та їх регулярному оновленні вони не підведуть. Помнете, що економити на економії може бути накладно. Погодьтеся, що неприємно, коли представляєш товарну групу великою вартістю клієнту на матеріалах, які перекреслені принтером вздовж і впоперек. Звичайно, бувають ситуації, коли не вистачає ресурсу картриджів чи немає можливості надіслати кур’єра за черговою порцією витратних матеріалів для принтера. Але це загалом не наше завдання вирішувати такі організаційні проблеми. Наша мета була технічно проаналізувати несправність картриджів. Що ми зробили.
Так мають виглядати роздруківки з принтерів, незалежно від бренду та моделі. Всі вони чіткі, контрастні і без жодної помарок. Ідеальна якість документообігу, яка складається з якості кожного конкретного роздруку.
Висновок
Як сказано у свіжому рекламному постулаті компанії Hewlett-Packard – «Перезаправлені картриджі – головний біль. HP – засіб від неї!» Ми б не заявляли так категорично, а скоріше, порадили правильно вибирати витратні матеріали або компанію із заправки та відновлення . Тоді буде відчутна економія і жодного головного болю. Перевірено котрий рік багатьма компаніями.
Сподіваємося, що стаття допомогла ІТ-працівникам розширити теоретичні знання та отримати практичне напрацювання, що і як виправляти при виникненні неякісного друку. Скажімо, по секрету, наведені матеріали мають багато спільного з технологією кольорового друку. Через деяку специфіку вирішено було розділити матеріал на монохромний і кольоровий друк. Найближчим часом чекайте статті щодо витратних матеріалів як аналітичного, так і суто практичного характеру щодо кольорового лазерного друку.